.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Final Piala FA

Ahad, 26 April 2009



Perlawanan yang dikatakan paling hebat dalam sejarah bola sepak di Malaysia, apabila dua penyokong Red Giant dan Red Warrior memenuhi segenap ruang stadium Nasional Bukit Jalil. Dengan dibanjiri oleh seramai lebih 80000 penyokong kedua-dua pasukan, nyata tahap keselamatan diletakkan seratus peratus ke atas pihak polis yang berkawal di seluruh pelusuk stadium. Namun pujian harus diberikan kepada semua penyokong Kelantan yang menunjukkan sikap yang profesional apabila mereka hanya mula bersorak girang apabila pemain mereka Nor farhan menjaringkan gol awal setelah bermula sepak mula masa tambahan.

Memang diakui 90 minit perlawanan yang disajikan dengan persembahan yang menghambarkan oleh kedua-dua pasukan. Tetapi sepanjang perlawanan ini dikuasai oleh Kelantan yang banyak menyerang dan mengawal bola dengan baik. Selangor yang tampak keletihan pada separuh masa kedua nyata masih mampu memberi tentangan hebat ke gawang Kelantan melalui Safie Sali dan Amri Yahya.

Ketika perlawanan diheret ke waktu tambahan, Kelantan berjaya membolosi gawang Selangor menerusi Nor Farhan dan sekali gus bergempita penyokong Kelantan melaungkan semangat mereka. Stadium Bukit Jalil tergamam seketika bersama penyokong Selangor yang dikatakan lebih aggresif sebelum itu yang menyanyikan lagu kebanggan mereka diselangi lontaran mercun yang mengganggu kelancaran pihak berkuasa dalam membendung kemasukan mercun ke stadium. Namun kekecawaan itu tidak lama apabila tujuh minit berselang kapten Selangor. Amri berjaya menanduk bola ke gawang Kelantan dan menaikkan semula semangat penyokong Selangor. Sekali lagi penyokong Selangor yang sudah biasa dengan perlawanan akhir membuktikan bahawa mereka bukanlah mudah untuk ditewaskan.

Masa tambahan tamat dengan kedua-dua pasukan terikat 1-1. Pemenang ditentukan melalui sepakan penalti. Ternyata Kelantan tidak mampu menyerap tekanan sorakan penonton apabila sepakan pertama mereka gagal dilengkapkan oleh IndraPutra. Selapas itu Kelantan sekali lagi gagal membolosi gawang Hamsani apabila bola tersasar jauh dari gawang. Pelengkap kemenangan Selangor disudahkan dengan mudah oleh Safie Sali. Selangor menang dengan kelebihan 4-1.

0 comments:

Catat Ulasan