.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Apa Kata Orang Yang Sudah Jadi Kaya Kerana Ilmu

Khamis, 25 Februari 2010



Kehebatan orang nombor dua terkaya di dunia bukanlah seperti yang kita lihat apa yang dimiliki oleh Pengasas Microsoft Corp., Bill Gates. Warren Buffet mungkin bukan orang terkenal bagi seantero dunia kerana dia hanya menjadi pemilik kepada 65 buah syarikat gergasi dalam pelbagai bidang. Tetapi hasil didikan yang diperolehi dari sebuah keluarga yang sederhana di Ohama, Nebraska United States, Buffet kini mampu melakar nama sebaris dengan Millionaire dunia yang lain.

Beliau bermula pada umur 11 tahun dengan melabur dalam satu unit saham pada usia yang masih belum mengenal ekonomi. Tetapi hasil titik peluhnya dalam bekerja sebagai kanak-kanak penjual surat khabar membolehkan beliau memiliki sebidang tanah ladang yang kecil pada usia seawal 14 tahun. Pada ketika itu semuanya masih lagi murah dan tiada nilai komersial namun hasil ketakjuban beliau menyimpan duit untuk melabur menjadikan impian itu bukan lagi mustahil pada masa sekarang.

Meskipun kini telah bergelar orang kedua terkaya di dunia tetapi beliau masih mengekalkan prinsip iaitu jangan berbangga diri dan jangan terjebak dengan hutang termasuk kredit kad. Beliau sudah berfikiran sejauh itu pada usia belasan tahun dan mula melihat prospek kekayaan adalah bermula dengan perniagaan yang dimulakan dengan duit sendiri tanpa perlu berhutang.Buktinya kini beliau memiliki sebuah syarikat penerbangan sendiri namun tidak pernah berhasrat untuk terbang atau pun membeli sebuah jet persendirian. Lihatlah betapa teguhnya pendirian seorang yang bergelar jutawan.

"Let Us Choose a simpler and smarter way to live..." -Warren Buffet

0 comments:

Catat Ulasan