.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Membaca Minda

Jumaat, 30 April 2010


Bagaimana Membaca Minda Orang Lain

1)   Belajar bahasa tubuh seseorang. Sebenarnya ini sudah jadi lumrah orang tua-tua untuk menilai perwatakan orang muda melalui bahasa tubuh atau gerak badan orang lain. Tetapi kita jarang perhatikan orang ramai disekeliling kita untuk dijadikan bahan eksperimen. Misalannya kita melihat orang lain bermenung panjang tapi apakah sebenarnya yang difikirkan olehnya. Fikir baik atau buruk ?
Kelebihan manusia adalah mempunyai akal yang mampu menafsir perubahan sikap atau bahasa tubuh orang disekitarnya. Seorang lelaki yang sedang bercakap dengan penuh keyakinan mengenai hal politik di warung kopi boleh diragui oleh orang yang lebih berpengalaman daripadanya tetapi masih ramai yang terpengaruh dengan dakyah songsang yang diutarakan. Minda mampu menafsir perubahan bahasa tubuh.

2)   Cuba meletakkan mental pemikiran kita ke dalam satu situasi yang lain. Apabila seorang wanita yang baru kehilangan suaminya terasa begitu kehilangan dengan pemergian suaminya akan mengalami perasaan yang amat sedih. Dengan hanya mengetahui cerita sebenar dan melihat sendiri keadaan wanita tersebut, perasaan kita akan turut sama terkesan dengan perwatakan wanita tersebut. Muncul rasa simpati yang menebal untuk menasihati wanita itu supaya lebih tabah dalam menghadapi semua ujian ini. Secara tidak langsung kita yang telah bersimpati ini akan berfikir secara sama dengan wanita itu dan telah meletakkan diri kita secara mental berada dalam situasi yang berlainan daripada sebelum kita mengetahui masalah wanita tersebut.

3)   Otak yang berfikir dikatakan menghasilkan suatu gelombang yang mampu merambat secara rawak dan tidak terkawal. Ini secara saintifiknya boleh disebabkan otak kita menghasilkan neuron baru apabila kita berfikir dan mengembangkan sesuatu idea tersebut. Tenaga yang dihasilkan oleh gelombang tersebut boleh dirasai dengan tumpuan yang diberikan secara mendalam oleh seseorang terhadap sesuatu yang dirasainya. Kita mungkin pernah mendengar mitos yang manusia luar biasa mampu membengkokkan sudu yang dipegangnya hanya dengan memfokuskan kuasa mindanya (psikik). Perkara itu mungkin boleh berlaku tetapi dengan kebolehan manusia yang mempunyai kuasa minda yang cukup tinggi. Tetapi yang pasti telepati atau interaksi secara fizik antara dua orang tanpa bercakap boleh terjadi dan ini memang terbukti sahih. Umpamanya seperti kekasih yang jatuh cinta pada pandang pertama.

4)   Manusia boleh berkomunikasi secara rahsia melalui perasaan dengan menggunakan tenaga “Extra Sensory Perception” ESP. Kita akan mampu menyelami perasaan sesorang yang lain melalui tenaga ESP ini dan boleh meningkatkan keupayaan minda kita untuk berkembang lebih pantas kerana ia melibatkan keseluruh tenaga badan kerana ia dikawal secara total oleh minda. Teknik ini memerlukan tahap fokus yang tinggi dan memerlukan penggunaan tenaga secara besar. Fokus yang tinggi juga perlu diperolehi dengan menyimpan tenaga secara pantas melalui meditasi untuk meningkatkan daya konsentrasi yang lebih. Semua ini memerlukan latihan yang khusus dan berterusan.

5)   Semua ini akan tercapai dengan latihan bersepadu yang berterusan. Istiqamah dalam melaksanakan latihan ini dapat memberikan impak yang luar biasa dalam diri insan yang biasa.


0 comments:

Catat Ulasan