.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

German-Nazi-Hitler

Selasa, 25 Mei 2010

 Kehidupan sebagai seorang pejuang bangsa memang sukar untuk diperdebatkan. Ada yang mengatakan perang itu satu bentuk keganasan. Tetapi jangan mudah lupa hanya dengan perang sahaja rakyat akan bersatu padu dan saling mengenali dan mula bekerjasama dalam semua hal. Negara Jerman telah terkenal di bawah pemerintahan kejam Diktator Adolf Hitler. Hitler bukanlah lahir sebagai seorang anak kecil yang diajar dengan kemewahan. Malah ketika saat di ingin menyertai tentera pada mulanya pun dia sebenarnya tidak layak kerana susuk tubuh yang tidak tinggi dan tegap. Tidak ada askar Jerman (Austria) pada ketika itu sekecil tubuhnya Hitler. Tetapi kerana ditakdirkan dia akan memimpin sebuah tentera yang besar dia melihat dirinya lebih tinggi dari puncak Everest.
   Semangat juang Hitler perlu diambil contoh oleh rakyat di Tanah Melayu ini.Kita perlu bangkit dari kekalahan terus menerus ini. Lihatlah negara Jerman hari ini, mereka masih mampu menjadi kuasa besar dunia dari segala segi ekonomi, politik dan sosiologinya. Negara mereka juga dijajah, mereka juga pernah ditakluk dan mereka juga benci untuk dihina oleh penjajah. Tapi dengan lahirnya seorang pemimpin yang kecil ini untuk menyebarkan sebuah propaganda Nazi akhirnya dia mendapat sokongan negaranya sendiri malah diikuti oleh jajahan takluknya. Mereka semua bangga mati sebagai perajurit. Mereka tak perlu untuk tahu bahawa akhirnya Tentera Nazi kalah dengan akhirnya pembunuhan diri oleh diktatornya kerana mereka sudah berehat dengan aman di bumi mereka sendiri. Sekurang-kurangnya roh dan semangat mereka menusuk masuk ke dalam setiap jiwa warga Jerman hari ini. Mereka tidak mampu melihat sejarah yang kejam itu tetapi mampu merasai kejayaan yang gemilang itu dengan lahir sebagai sebuah negara yang mendahului negara lain pada masa kini.
   Pemimpin bukan sekadar perlu bijaksana tetapi kadang2 perlu menjadi lebih hebat daripada anak buahnya dan buat mereka yakin bahawa kemenangan itu bukanlah dengan tumpahan darah sahaja. Kemenangan sebegitu hanyalah menjadi sumbu menyalanya api kebangkitan bagi bangsa yang akan datang. Boleh ke kalau dikatakan Nazi menyebarkan propaganda Peperangan Lestari yang mana kemenangan masih memihak mereka meskipun diktatornya mati demi propaganda sendiri. Janganlah lupa bahawa Hitler berbuat demikian bukanlah demi kepentingan peribadi, tetapi kerana faktor semasa dan semangat nasionalis yang tinggi demi anak bangsa yang kedepan. Bunuh diri x bererti kalah malah masih lagi memimpin jiwa yang masih hidup untuk terus berjuang demi kebanggaan keluarga dan negara.

"Without law and order our nations cannot survive."
"I use emotion for the many and reserves reason for the few"
"I believe today that my conduct is in accordane with the will of the Almighty Creator"

0 comments:

Catat Ulasan