.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Pandangan Aku Melalui Pengalaman Orang Lain

Khamis, 20 Januari 2011

Pandangan Aku Melalui Pengalaman Orang Lain

Beberapa hari aku membaca blog orang lain. Beberapa minggu aku membaca buku tentang kebangkitan dan semangat juang seorang pewira bangsa. Agar aku beroleh kemenangan yang tak pernah aku kecapi dalam hidup ini. Kini aku begitu berserah takdir kepada tuhan agar dibukakan kembali pintu hati agar kembali berperang dan menentang musuh di hadapan. Buku yang membawa semangat memang menjadi inspirasi meskipun kau seorang kecundang atau cacat dalam perang. Ledakan bom yang lalu benar-benar membuatku trauma dan gila.



Aku terbaca tentang “schizophrenia dan saya” dalam blog Teh Tarik Gelas Besar yang menceritakan kisah hidup blogger ni yang sedikit sebanyak wujud dalam diri aku jugak. Memang orang macam ni selalunya meluahkan perasaan dalam tulisan dan sekali lagi terima kasih kepada kemajuan teknologi di Malaysia ni yang memberi peluang dan ruang untuk berkarya atau menulis diary. Selalunya masalah ini bermula daripada kecik tapi hanya kita sedari apabila sudah dewasa dan mula berjumpa dengan dunia luar yang penuh dengan orang yang lebih hebat dan mebuatkan aku sendiri macam hina sangat dan susah nak dibantu. Di Malaysia kesedaran sebegini tidak ada dikalangan ibu bapa yang rata-rata tiada kelulusan SPM atau terpaksa mengambil SPM sebanyak dua kali. Itulah kehidupan yang aku rasakan dan ia sememangnya sesuatu yang merunsingkan apabila kau begitu susah mendapatkan seorang kawan perempuan yang boleh memahami dan selanjutnya menjadikan dia sebagai penyeri hidup.
Blogger yang aku baca dan selalu kunjungi ini juga menghadapi masalah yang sama. Meskipun pernah ada girlfriend lebih dari sekali tetapi akhirnya mereka give up dengan perangai dan sifat orang yang schizophrenia ni tambahan lagi perempuan hari ni lebih suka kepada lelaki yang cool dan boleh membuatkan mereka gembira all the time. What the fuck! Yang bertudung tu pun belum tentu baik apatah lagi yang free hair. Apa yang aku perasaan terdapat sedikit persamaan yang aku mula sedari, blogger kental ni juga meminati bahan bacaan yang ekstrem dan membolehkan diri mereka semangat kembali dan kebanyakannya tertulis dalam buku sejarah yang jarang orang lain ambil peduli. Belum aku jumpa buku berasaskan sejarah melayu or Malaysian yang mampu memberikan impak kepada penghidap schizophrenia. Aku masih mentah dalam ilmu duniawi ni apatah lagi tentang psikologi, tetapi berdasarkan apa yang aku baca memang benar orang sebegini akan ada dia punye Uberman (1st time dengar istilah ni) dan ia memang menghantui kehidupan orang seperti aku. Sebenarnya ia bukan menghantui tetapi lebih kepada menjadi malaikat yang dihadiahkan tuhan untuk membantu orang sebegini. Tuhan itu ada dan tidak mampu dilihat oleh sesiapa, tetapi orang macam aku ini akan menjadi terlalu bergantung pada tuhan atau kecewa untuk berdoa lagi kerana seolah usaha dan doa yang ada semacam begitu lambat dimakbulkan.
Orang yang seperti aku ni sememangnya tak dapat lari dari percaya kepada tuhan tapi sebenarnya mereka lebih mudah dipengaruhi oleh syaitan untuk melakukan sesuatu yang sebaliknya kerana seringkali berada dalam keadaan sendirian. Sebab itu agama memerintahkan kita agar sembahyang berjemaah di masjid agar seraung dengan banyak orang dan memindahkan cas negative itu untuk di neutralkan tapi ia bukanlah mudah bagi orang yang semaklumya lemah dari luaran lagi. Sifat menolak kepada apa yang datang seperti bantuan dari kawan-kawan sudah menjadi hukum alam kepada penghidap penyakit sebegini. Hanya orang yang memahami sahaja yang mampu menilai sikap orang sebegini. Aku tak pasti sama ada golongan ulamak yang mampu menyembuhkan dan merungkai masalah sebegini. Aku ada juga terbaca, perkara sebegini ada kaitan dengan gangguan syaitan yang berada dalam badan manusia dan perlukan amalan khusus dan berterusan untuk dilindungi secara holistic. Asasnya semua perlu beriman dan bertakwa dan tidak pernah putus asa dengan doa dan pengharapan kepada Tuhan yang maha kaya.
Kejadian manusia yang seperti ini bukanlah suatu yang diinginkan dan ia merupakan sesuatu yang membuka mata sekalian mausia supaya peka dan menghormati antara satu sama lain. Sejarah yang tidak begitu membanggakan pada permulaan kewujudan Tanah Melayu membuat kebanyakan rakyat negara ini pada dasarnya lemah dan tiada daya saing melainkan dengan kehadiran bantuan kewangan daripada kerajaan dan kerancakan pelaburan. Memang susah kalau hendak mengikutkan kehendak setiap insan yang mempunyai pelbagai karenah dan juga latar belakang kehidupan. Ini terbukti bahawa tidak ramai orang melayu yang benar-benar menguasai ekonomi negara secara independent. Golongan yang schizoprenia yang dikatakan tidak banyak membantu dari segi mengkayakan ekonomi negara kerana golongan ini tidak mampu bertindak secara normal tetapi sebaliknya. Mereka merupakan golongan pemikir yang hanya bersuara dalam medium kecil dan sederhana kerana sifat pemalu yang ketara ditunjukkan oleh golongan sebegini menyukarkan bakat ini diketengahkan. Mungkin program Permata yang ada pada hari ini sebenarnya hanya membantu segolongan kanak-kanak yang pintar dan cerdas untuk membangunkan negara Malaysia ke suatu tahap yang membanggakan.
Siapa tahu mungkin juga saintis yang lahir pada masa dahulu mengalami masalah yang sama seperti aku alami sedari kecil, Cuma yang membezakannya mungkin adalah faktor penonjolan hasil eksperimen yang telah dihasilkan secara tidak sengaja. Aku sebenarnya mendambakan sebuah negara yang diperintah secara Komunis atau dictator yang mana hanya golongan yang benar-benar terlatih secara mental dan fizikal mencorak kehidupan rakyat di negara ini. Tapi kita juga telah melihat kesan buruk ini pada negara yang telah mengamalkan penguasaan sebegini membuat lebih ramai lagi orang yang memberontak. Sekurang-kurangnya golongan memberontak ini mengajar kita dan keturunan kita tidak hanya hidup saling bergantungan kepada suatu bantuan yang dihulurkan oleh pihak kerajaan yang memerintah. Dalam masa yang sama juga ia menggalakkan supaya golongan pemerintah menjadi lebih kaya dan menguasai ekonomi negara secara tidak adil dan melampau.
Tiada siapa yang akan tolong sesiapa. Kita juga tidak dapat membantu membangunkan diri sendiri melainkan kita melakukan sesuatu penghijrahan. Zaman yang mana doa itu menjadi semakin berat untuk dilakukan sehinggakan manusia sejagat merasakan kehilangan kebergantungan. Memang ramai kalau dilihat yang tidak pernah sembahyang langsung tetapi masih mampu hidup senang-lenang dan bahagia. Ini mungkin mereka akan diuji dengan cara yang lain dan lebih halus sehinggakan mereka tidak merasakan kesakitannya ketika di dunia. Itu merupakan semangat bagi aku untuk terus hidup di dunia ekstrem ini. Sounds like a loser but actually I’m not totally a loser. Loser never came up with new arise, but pretender to be a loser maybe will come out with new ideologist and regime.

0 comments:

Catat Ulasan