.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Perhimpunan Bersih 2.0

Selasa, 28 Jun 2011


Bersih 2.0

Melihat kepada tajuk perarakan ini (BERSIH 2.0), demonstrasi jalanan bagi berhaluan radikal di Malaysia yang semakin menjadi topic hangat dalam media elektronik. Semua ini seolah propaganda di zaman kepimpinan Adolf Hitler di zaman kegemilangannya dahulu. Tunjuk perasaan boleh berlaku di mana-mana dan ia semestinya berakhir dengan keganasan mahu pun kedukaan. Adat berjuang mesti ada yang menang dan kalah, jadi tidak hairanlah mengapa peperangan itu akan sentiasa wujud hingga hari kebangkitan semula umat manusia.

Masalahnya sekarang, tunjuk perasaan ini boleh dinilai sejak awal lagi sebelum ianya benar-benar bermula. Kesan dan akibatnya juga sudah boleh diramal. Pemimpin radikal hari ini tidak ada isu yang jelas dan tentangan mereka tidak mendatangkan apa-apa hasil kepada orang kebanyakkan seperti kita semua. Yang pasti golongan pemerintah tidak akan berdiam diri, tapi jangan sampai pihak asing masuk campur dalam pertelagahan kita dalam negara ini.

Tidak salah untuk mengambil panduan bagaimana Onn Jaafar berjuang demi memerdekakan orang Melayu di zaman kepimpinan Inggeris, dan bagaimana juga mereka berkorban jawatan mereka demi untuk melihat orang selepas ini merasakan kenikmatan yang mereka perjuangkan. Kejayaan melibatkan pengorbanan, begitu juga pejuang di dalam politik yang diwakili Parlimen. Tidak ramai tokoh yang mampu dijadikan ikutan tetapi masih ada mereka yang layak ditabalkan sebagai idola pemimpin sepanjang zaman. Pokok pangkalnya, pemimpin perlu mengkaji sejarah MELAYU dan TANAH MELAYU sebelum memandai untuk memacu negara kea rah yang lebih mencabar.

Lihat sahaja politik dalaman di dalam anggota UMNO sendiri, mereka juga bertelagah suatu ketika dahulu kerana mereka tahu ramai yang mampu memimpin dan bukan semua boleh memimpin serentak. Tun Mahathir juga ada menitipkan cerita benar dari dalam buku biografi beliau. Jadi pergilah dapatkan buku tokoh yang disanjung hampir disegenap pelusuk dunia. Beliau setanding J.F Kennedy dan King Martin Luther yang tertulis dalam sejarah. Bezanya pengakhiran perjuangan mereka tidak semuanya mengorbankan nyawa. Tapi itulah yang cuba ditonjolkan oleh golongan pemikir.

Kita tidak perlu ramai dengan pemimpin yang gagah melaungkan kekerasan melalui jalanan, tetapi kita perlu imbangi dengan ahli pemikir yang mampu melangkau masa hadapan untuk meramal nasib orang yang di kemudian hari. Jadi berfikirlah, sekiranya apa yang kamu bawa dalam perhimpunan BERSIH 2.0 itu benar-benar mampu membantu kamu, maka teruskanlah, tapi sekiranya ia masih samar-samar maka tinggalkanlah. Menghormati diri itu lebih dulu diterapkan sebelum menghormati orang lain. Fikirkanlah denga pemikiran yang runut dan dalam. Bebaskanlah diri daripada nafsu syaitan yang mencengkam.
Makan nasi juga melibatkan nafsu inikan pula protes yang membabitkan puluhan ribu manusia pelbagai ragam.

0 comments:

Catat Ulasan