.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Ramadhan Menjelang

Ahad, 31 Julai 2011

1 Ogos 2011, ramadhan menjelang tiba dan ramai lah orang akan bersiap sedia menghadapinya dengan pelbagai persiapan. Bagi orang-orang soleh, ini adalah bulan yang paling dinantikan setiap tahun dan dalam bulan ini lah tersimpan segala ibu kepada ganjaran yang besar. Selamat Menyambut Ramadhan.

Aku masih menulis lagi di ramadhan yang ke-4 sejak aku membuka blog ini, telah banyak yang telah aku sisipkan dan luahkan setiap kali ramadhan menjelma. Apalah, sepatutnya ramadhan kali ini menjadi lebih meriah namun aku belum ketemu dengan hidayah itu. Tak mengapa, mungkin belum tiba masa untuk aku, atau mungkin rahmat itu telah turun tanpa aku sedari akan kewujudannya. Aku mendapat lagi satu derita kurang enak disaat bulan yang mulia ini menjelma. Seolah bulan ini, bulan yang malang buat aku. Mungkin tak baik untuk berkata begitu, tetapi aku tidak lepas dari bersifat seperti manusia biasa yang mengomel sepanjang masa sedangkan tahu syukur itu lebih tinggi dan terpuji nilainya.

Sahabat,rakan,teman walau apapun istilah yang seerti dengannya pasti akan membuatkan aku tertanya-tanya, apakah itu yang aku cari selama ini. Mungkin juga, kerana ia dapat mendatangkan gembira, mungkin juga ia penyumbang kepada derita yang tidak pernah luput. Apa betul doa aku untuk mencari teman sejati itu benar dan benar pasti datangnya dari dasar hati yang mulus ini. Biarkanlah Tuhan yang tentukan segalanya. Aku tidak perlu lagi risau mahupun runsing dengan apa jua bentuk kebaikan yang datang. Tapi yang pasti, semuanya seolah tidak kena dan aku rela menyendiri sehingga ke hari ini.

Kalau itu sudah qada nya maka apa jua bantuan pun tidak akan mampu menentangnya. Hatta malaikat juga tidak sanggup melawan takdir yang sudah tersurat.Syaitan yang dibelenggu juga tidak mampu melepaskan diri dari penjaranya. Yang datang biarkan  terus diundang yang lalu biarkan terus pergi, tiada siapa yang berhak menjadi pengatur melainkan yang satu.

Walau sebesar manapun masalahnya, aku tidak boleh marah malah tidak diajar dalam sejarah manusia untuk meluahkan perasaan marah melainkan ianya hanyalah satu tipu daya syaitan untuk menyesatkan umat Nabi Adam yang tidak sanggup ia menyembahnya.Tuhan hanya satu dan manusia itu berevolusi sepanjang zaman dan sifat dan lahirnya juga turut berubah dan bertukar ganti.Hanya yang tetap akan menjadi pemalar yang kukuh dan hanya yang kekal akan berterusan, maka begitulah juga hati yang diciptakan untuk manusia merasakan sesuatu yang berwarna-warni dalam kehidupan ini.

Kalau lah aku tak merasakan semua ini, pasti aku akan kekal gembira. Tapi semuanya sudah tertulis dan tiada siapa yang pernah mengungkitkannya.
Ramadhan, ramadhan, ramadhan...

0 comments:

Catat Ulasan