.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Dunia Cuma Sementara

Jumaat, 4 November 2011

Dunia ini cumalah persinggahan yang sementara.Sama ada kita suka atau tidak, kena juga laluinya.Tersimpan segala bentuk nikmat jika kita pandai menggunakan masa hidup ini ke jalan yang diredhai Allah dan rasulnya.Setiap yang dikatakan musibah itu sebenarnya ada hikmah.Itulah yang selalu diperkatakan oleh orang yang beriman.Semakin kuat kamu ingin dekat kepada tuhan, semakin kamu menggelabah dengan ujian yang diberikannya.Lihat sahaja bagaimana rasulullah itu diuji kanan dan kiri.Itulah sebab mengapa nabi Muhammad itu kekasihnya.Baginda terlalu sabar untuk dibandingkan dengan ujian yang baginda lalui.

Kenapa kita yang lahir pada zaman moden ini begitu lemah untuk tabah dan sabar dengan ujian yang diturunkan kepada mereka.Sedangkan masih ramai lagi orang yang lebih susah daripada apa yang kita sangka susah pada kita sendiri. Dari kecil kita diajar tunduk dan patuh kepada Allah yang satu dan kita disuruh untuk melakukan yang makruf dan meninggalkan yang mungkar. Soalnya terserah kepada diri sendiri. Di dunia ini begitu banyak dugaan sehingga tidak mampu kita untuk menghalang, tetapi jadikan kekesalan masa lalu sebagai panduan untuk memandu kita di masa akan datang. Mati cuma sekali, itu yang selalu aku katakan pada diri sendiri.

Rasa gembira, sedih, muram, kecewa, geli hati, semua itu asam garam kehidupan manusia. Seolah laut dan pantai yang tidak mungkin kita mampu pisahkan. Pandanglah sesuatu kebaikan dan keburukan itu dari sudut yang dipandang berjaya dari sisi Tuhanmu. Kita tidak akan pernah rasa cukup dengan apa yang diberikan kepada kita, tetapi pernahkah kita menyatakan syukur sangat-sangat kepada yang memberi rezeki kepada kita? Jangan lalai dengan tipu daya syaitan. Tuhan pernah membantumu dahulu disaat engkau belum kenal apa itu dunia, maka ambillah kembali jalan yang mula-mula kamu tempuhi bagi merasakan kembali bagaimana tuhan itu ingin membantu diri kamu. Tuhan apabila sayang kepada hambanya dia tidak akan tunjuk dengan sesuatu yang manusia panggil kegembiraan di dunia tetapi sebaliknya. Sedih itu adalah ketawa besar di hari pangadilan nanti. Janganlah menangis, sesungguhnya Allah sentiasa dengan orang yang sentiasa mengingatinya.

Kita tidak boleh mengagak kehidupan hari esok. Allah lebih maha tahu dan kita kena yakin dan percaya kepadanya.Yakinlah dengan sebenar benar yakin. Wallahualam.

0 comments:

Catat Ulasan