.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Hari Ini & Saat Itu

Selasa, 24 April 2012


                Sebagai manusia kita tidak akan pernah terlepas daripada seksa sengsara dunia. Akan datang dari mana arah sahaja dugaan dan ujian yang akan melemahkan semangat kita semua. Rasulullah adalah rujukan terbaik umat Islam seluruh dunia tidak kira dia hidup di cerok mana sekalipun. Tapi sejauh mana kita benar-benar mampu mencontohi rasul kesayangan kita. Kita tidak mampu untuk melihat hatta wajah Baginda ini kan pula ingin mendirikan ajaran dan sunnah Baginda. Kesusahan itu memang pahit dan terpaksa ditelan jua akhirnya.
                Apakah kita menyemak kembali kesilapan diri kita ini adalah berpunca daripada diri kita sendiri. Insan kalau tidak ditimpa bencana hatta sekecil musibah apakah dia mampu bangkit dari kekalahan yang dia sangka kalah itu. Kita takkan pernah tahu akan pengakhiran hidup ini melainkan setelah kita telah yakin dan pasti mati di sisi Allah s.w.t. Di saat kita sendiri, hanya keyakinan diri adalah penyumbang utama untuk memupuk kembali rasa kasih dan sayang kepada Tuhan pencipta kita.
                Semakin kita merasa kita sudah dewasa dan tidak perlu untuk bergantung harap kepada ibu dan ayah sebenarnya kita terlalu memerlukan mereka seperti mana mereka memerlukan kita di saat mereka juga sendiri. Apakah kita mengingati mereka selalu di ketika susah dan senang disepanjang perjalanan kehidupan kita ini. Mungkin kita kadang-kadang terlupa untuk mendoakan kesejahteraan mereka seperti doa kita semasa kita masih muda remaja.
                Tapi perasaan sebegitu terlalu tinggi dan jauh buat diri aku sedari kecil lagi. Tangisan sewaktu kecil aku tidak kedengaran lagi di sisi mereka kerana aku jauh dari pandangan mereka. Namun hati aku terlalu dekat buat mereka meskipun kami jarang bertemu dan berbual mesra. Mungkin keluarga aku terlalu unik untuk dipertontonkan kepada umum namun itu hakikat yang perlu kalian tahu. Kadang terfikir aku tentang bagaimana aku ingin membina mahligai yang baru sedangkan mahligai yang aku diami kini terlalu sunyi dengan bunyi-bunyi kehidupan. Semoga aku akan mendapat petunjuk dengan segera dan beroleh kejayaan.

                Aku tidak minta lahir ke dunia
                Malah aku tidak minta hina sebegini
                Apa yang aku harap cuma yakin dan percaya
                Dari segenap sudut insan yang hampir padaku

                Ingin aku meminta lebih dari sekadar doa
                Namun dipalitkan kembali doa tanpa redha
                Apa mungkin dunia sudah tepu
                Dengan segenap doa dan pengharapan manusia

                Fikiran terus melayang tanpa henti
                Seolah tidak ada lagi ruang bersembunyi
                Tapi kenapa masih kelihatan manusia yang
                Masih mampu tersenyum riang
                Meslipun dia sudah cukup suci dari dosa


0 comments:

Catat Ulasan