.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Kereta Pertamaku

Isnin, 25 Jun 2012

Akhirnya sampai juga hasrat aku untuk memiliki kereta sendiri. Meskipun bukanlah kereta idaman dan mempunyai sentuhan "air tangan orang luar" namun aku tetap bangga dengan diri sendiri. Dah lama aku cuba mengawal sikap rendah diri dan juga perasaan kurang yakin. Setelah apa yang aku tempuhi akhirnya aku sudah kembali mampu berjalan semula meskipun aku sendiri seorang diri.
              Setelah lebih kurang seminggu lebih aku menguruskan urusan jual beli kereta akhirnya tadi aku baru sahaja membayar wang muka dan akan  berurusan dengan pihak bank mengenai pinjaman. Bukan senang buat masa sekarang untuk membuat pinjaman bank tambah-tambah pulak Bank Negara telah mengetatkan lagi syarat untuk memiliki kereta. Hari ni duit gaji melayang sedebuk hanya semata untuk melunaskan wang cengkeram tanpa faedah tu. Tapi aku rilek je masuk keluar bank macam takde apa-apa berlaku. Padahal mata dah melilau kiri kanan takut-takut ada yang perasaan aku keluarkan duit yang banyak sekali gus. Alhamdulillah gaji bulan ni masih ada yang berbaki dan aku still lagi boleh bernafas untuk meneruskan hidup lagi sebulan ni.Bulan depan dah masuk bulan ramadhan dan aku harap aku boleh berjimat sikit dan menabung untuk masa depan.
              Apa yang best berlaku hari ni adalah aku telah membuatkan salesman kereta aku tadi hampir give up ngan aku punya karenah. Sebelum ni dia janji ngan aku yang dia akan cuba buatkan tuntutan loan yang paling cantik yang pernah dia buat semenjak bergelar salesman.Tup tup setelah seminggu pihak bank asyik call aku dan juga menuntut pelbagai jenis dokumen sokongan. Dan pada Khamis lepas bank telah call aku dan bagitau yang loan aku dah approve. Mulanya aku excited sekejap tapi baru aku sedar full loan yang dijanjikan salesman tidak benar-benar terjadi. Yang paling ralat sekali adalah loan aku bukanlah 100% tetapi hanyalah 99% daripada harga kereta yang aku nak beli.Memanglah aku cuma perlu tambah lagi 1% sebagai down payment tapi bagi aku itu cukup banyak dah.Aku cuba dapatkan pertolongan kawan satu office untuk mendapatkan loan penuh dan menyebabkan aku terpaksa melengahkan urusan dengan salesman aku tadi. Dia terasa terancam dan rasa seolah-olah penat kerana telah mendapatkan aku loan approval dari pihak bank tetapi last-last aku buat taik konon nak apply loan baru semata-mata nak raise lagi balance 1% yang tak berapa banyak tu.Call punya call akhirnya member office aku bagitau memang loan aku boleh approve setakat tu je dan itu dah kira paling banyak dalam kategori orang macam aku ni.
              Hari ni  kau memang luck salesman. Aku tengok muka kau macam dah toye je tadi, so dengan termeterai janji yang aku akur untuk membayar down payment 1%.Hahaha terselamat ko dan aku pun dah selamat dengan urusan ini cuma kena tunggu urusan dengan bank sahaja.Bapak aku dah awal-awal lagi aku bagitau yang aku nak dapatkan nombor pendaftaran negeri kelahiran aku. So dia dah wat persiapan yang sepatutnya hanya tinggal beberapa step saja lagi. So itulah pengalaman aku dalam usaha mendapatkan kereta  pertamaku. Wah bleh masuk peraduan dalam "Perodua Contest" ni. Lupa nak bagitau aku beli kereta Malaysia je sebab tu je yang mampu. Dan pemenangnya adalah Perodua dan bukanlah Proton. Aku memilih perodua kerana teknologi penjimatan kereta keluarannya adalah masih nombor satu di Malaysia. Satu lagi aku beli kereta ni supaya senang nak balik kampung. Aku still pergi kerja naik motosikal aku yang masih rugged tu. Sekian itu je cerita aku tentang pengalaman membeli kereta pertamaku.



Masa Itu Permata

Jumaat, 15 Jun 2012

Masa

Sekarang masa adalah sangat bernilai. Tetapi masa itu juga turut terbuang degan begitu sahaja tanpa kita sedari. Nak katakan kita tidak pandai mengurus masa tipulah. Kita sentiasa mempunyai aktiviti yang kita suka untuk diisi dalam setiap masa yang terluang. Cuma masa untuk kita berfikir dan bersendiri itu kini hanya bertukar kepada masa untuk tidur dan lena tanpa dibuai mimpi-mimpi indah.

Aku perlukan masa yang panjang untuk pulih dan selamat.Tetapi ia seolah mustahil untuk dilakukan kerana aku tidak mampu untuk berhenti berfikir walau hanya untuk seketika.

Sekarang sudah tidak punya banyak masa untuk diluangkan untuk menulis dan membaca dengan berkualiti.Tak mengapa semua itu hanya bersifat sementara. Satu masa nanti akan tiba masa untuk meluangkan sedikit lagi cerita dan pandangan aku. Dalam minggu ini, mood begitu tidak berapa stabil kekadang gembira dan kekadang bersedih dan marah. Mungkin tidak cukup rehat atau terlalu banyak masa berfikir yang bukan-bukan. Tidak rugi untuk mengenang masa lampau tetapi amatlah rugi tidak mengambil kesempatan masa yang terhidang di depan mata sekarang ini.

Sekian.