.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Rumah Sewa di Lembah Klang

Selasa, 19 November 2013

Hari ni aku rasa terpanggil nak menulis tentang kadar sewa rumah dan harga rumah di sekitar Lembah Klang terutama Bandar Kuala Lumpur. Seperti yang kita tahu pengangguran di Malaysia mungkin sedikit berkurang daripada statistik sebelumnya (tidak pasti). Faktor pekerja dan pekerjaan mungkin ada sedikit penambahan terutama di sekitar Kuala Lumpur kerana semakin ramai menuju ke kota besar ini sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Sudah pasti kepadatan juga akan bertambah, termasuklah bilangan pekerja buruh yang terdiri daripada pendatang asing dari Indonesia, Bangladesh, Nepal, Myanmar dan lain-lain.

Apabila jumlah penduduk semakin ramai dan rumah kediaman menjadi semakin terhad. Oleh demikian permintaan untuk pembelian dan penyewaan rumah sudah pasti akan menjadi terlalu mudah dan pantas disambar. Dari rumah kos rendah sehinggalah kepada rumah mewah sudah pasti semua jenis kediaman ini akan menjadi sasaran imigran dari dalam dan luar negara. Disebabkan rumah semakin terhad, maka harga rumah sudah tentu akan melambung naik. Bagi Graduan yang baru memulakan kerjaya selepas dua atau tiga tahun belum tentu lagi memiliki rumah sendiri kerana faktor gaji dan kos kehidupan yang semakin terbeban oleh desakan kerajaan. Sebenarnya kos mungkin sedikit meningkat, tetapi yang memburukkan lagi keadaaan adalah gaya hidup yang semakin menjadi panduan orang zaman sekarang.

Apa yang hendak dibangkitkan di sini adalah kadar sewa rumah. Berdasarkan pengalaman aku, selalunya penyewa akan meletakkan harga sewa rumah tidak akan sama nilai dengan bayaran bulanan yang ditanggung oleh pemilik. Itu apa yang aku tahu sebelum ini atau ia mungkin akan hanya berlaku di kampung atau kawasan luar bandar. Tetapi memandangkan hari ini kebanyakan rumah kos rendah telah dijual dan bertukar tangan kepada pemilik baru yang telah membeli rumah ini berdasarkan kepada kos semasa hartanah. Memandangkan kos pembelian rumah meningkat maka harga sewa rumah patut turut meningkat, tetapi atas faktor kebebasan kewangan yang menghimpit maka tuan rumah yang baru akan lebinh selesa untuk menyewakan rumah mereka melebihi apa yang mereka bayar kepada bank dan mereka menjana pendapatan sampingan. Ini menjadikan situasi tidak adil kepada mereka yang baru mula bekerja dan bercita-cita untuk menyimpan wang bagi memilki rumah sendiri pada masa hadapan seolah menjadi hampir mustahil apabila belanja bulanan untuk sewa rumah sudah jauh berbeza tambahan lagi kos hidup keperluan yang lain turut berbeza. Walaupun kerajaan telah mensasarkan rakyat berpendapatan tinggi maka gaji RM6000 seorang baru dianggap selesa untuk tinggal di Kuala Lumpur. Namun gaji sebanyak itu adalah hanya layak dimiliki oleh golongan berpangkat Pengurus dan ke atas.

Semua cadangan kerajaan itu masih tidak relevan kerana Malaysia tidak menghasilkan produk eksport mereka sendiri dan kita hanya bergantung kepada kebanjiran pelabur asing yang ingin melabur di sini. Sudah pasti mereka akan mengambil kesempatan untuk menggunakan tenaga buruh murah yang mampu berkomunikasi dengan bahasa perantara Inggeris sebagai bahasa perdagangan. Semua orang sudah mula merungut, dan tak lupa juga semakin ramai orang akan menjadi stress kerana terpaksa kerja lebih masa untuk mempeoleh gaji yang sedikit lebih namun tetap akan habis di penghujung hari.

Malas nak bincang tentang soal kos hidup ini lebih-lebih kerana dasar kerajaan akan beubah-ubah setiap kali bertukarnya Perdana Menteri. Ekonomi akan semakin terjejas dek kerana kuasa beli semakin menipis tambahan kerja yang semakin membeban kerana terpaksa kerja lebih dari waktu standard kerana ingin mencari wang saku lebih.Sekian

0 comments:

Catat Ulasan