.fb_like_box { margin-top:10px; -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background-color:#3B5999; border:3px solid #2B2B2B; margin-bottom:10px; padding:10px 7px; width:540px; } .fb_like_top { overflow:visible; padding:0;margin:0 0 5px; width:349px; height:24px; background:url("http://lh5.ggpht.com/_u4gySN2ZgqE/TJ3dpjy9PaI/AAAAAAAABr0/PTUXIS8ykps/fblogo%5B3%5D.jpg") no-repeat scroll left top transparent; } .fb_like_button_holder { -moz-border-radius:10px 10px 10px 10px; border-radius:10px; background:none repeat scroll 0 0 #FFFFFF; padding:12px 12px 0 12px; width:515px; height:42px; }

Musim Politik dan Perang Saraf

Rabu, 9 Mei 2012

Asssalamualaikum.
Terus kepada tajuk utama, iaitu politik masa ini yang semakin hangat dan memilukan semua rakyat di bandar mahupun di kampung. Kalau dahulu politik dipenuhi dengan rencah pertelagahan antara kawasan dan bahagian yang mana mereka saling ingin merebut kerusi di kawasan masing-masing. Mereka benar-benar bertengkar melalui medium politik dengan memainkan isu kepentingan rakyat.

Lain pula yang berlaku pada hari ini. Mereka lebih gemar memainkan isu peribadi yang mana membuka pekung  bahawa rakyat Malaysia hari ini tidak lagi bermaruah dan telah menyimpang jauh dari agama yang mereka anuti. Malaysia kini hanya kekal dalam perundangan sebagai negara ISLAM. Namun hakikatnya kita tidak ubah seperti negara bukan Islam yang mana lebih telus dan terbuka dalam menilai setiap hujahan.

Kalau dulu nak cari video lucah "Pramugari Terlampau" atau "Aksi Wan Nor Azlin" begitu susah dan terhad. Tapi kini dengan kewujudan internet berkelajuan tinggi semua orang mampu mendapatkan akses dan mampu untuk berkongsi rahsia walau dimana sekalipun mereka berada. Dan perkara ini menjadi lebih sensasi apabila golongan terkenal seperti ahli politik menjadi peneraju utama dalam video lucah sedemikian. Aku rasa perkara sebegini telah lama bersarang dalam kehidupan ahli politik dan juga ahli perniagaan. Tapi kini ia sudah menjadi mainan kepada media elektronik khususnya untuk mendapatkan sambutan yang menggalakkan daripada rakyat yang menjadi sumber ekonomi mereka.

Aku rasa pelik dengan cara bagaimana semua ini boleh dirakamkan dalam waktu yang genting seperti ingin menghadapi pilihanraya semacam ini. Semua seolah-olah telah dirancang lebih awal lagi dan cuma menanti waktu untuk dilepaskan kepada media untuk tontonan umum.Pelik tapi benar, inilah cabaran yang perlu kita tempuhi sebagai rakyat Malaysia zaman moden ini. Semua orang berhak untuk melakukan jenayah peribadi dan  merosakkan imej negara. Katanya PAS yang membimbing lebih ramai orang menuju kepada agama yang telah lama ditinggalkan kepada umat hari ini namun mereka terlepas pandang kepada perkara sebegini. Ingat semua yang terjadi ini kebanyakkan adalah produk UMNO yang tidak menjadi pada zaman dahulu. So rakyat tidak boleh untuk meunding jari kepada UMNO semata-mata. Mereka hanya nampak ini adalah kesalahan UMNO dan bukan Parti Keadilan Rakyat itu sendiri. Lihat betapa ramai ahli yang dulunya UMNO dan mempunyai jawatan masing-masing di dalam parti kini lebih untuk memilih keluar parti dan membentuk satu parti baru yang mana mereka akan berpeluang cerah untuk berada di tahap yang lebih tinggi dari sebelum ini. Perkara ini seolah perniagaan MLM yang mana semua orang ingin membuka empayar mereka sendiri dan ingin menjadi cepat kaya dan berada di puncak kejayaan dalam masa yang cepat dan selagi usia masih muda dan gagah.

Kita perlu sedar dizaman media tanpa sempadan hari ini, telah lahir ramai penulis tidak berlesen mengutarakan pendapat aggresif mereka di media terbuka dan kurang penguatkuasaan dari undang-undang. Nama pun media bebas jadi tidak akan ada sesiapa pun berhak ditumbangkan pada zaman moden ini.Ini bukanlah satu bentuk kebebasan yang perlu di ambil kesempatan oleh rakyat Malaysia. Aku tengok di kawasan berkepadatan tinggi di Kuala Lumpur seperti di Kerinchi dan Pantai Dalam. Kebanyakan golongan ibu dan bapa mereka lebih cenderung untuk memlilih parti PAS sebagai peneraju pentadbiran mereka, sedangkan anak-anak mereka sendiri menjadi mat rempit dan kaki curi. Orang ramai suka menghukum kesalahan orang lain tetapi tidak mampu menghukum kesalahan diri sendiri.Aku sebagai golongan pemerhati pun tidak terkesan dengan impak sebegini kerana mereka tidak menunjukkan contoh melalui tauladan.Mereka lebih suka memilih "Reformasi" berbanding "Transformasi". Kedua-dua perkataan itu berbeza dari segi makna yang jelas. Reformasi tidak diperlukan di Malaysia kerana setiap perkara yang di"reform" pasti akan berkubur kerana kekebalan sistem yang kita miliki sejak zaman berzaman lagi.

Sudahlah.Mungkin sampai sini dahulu aku berceloteh mengenai perkara sebegini.Fikirlah secara mendalam sebelum menulis hujah yang seterusnya.Biar lambat asal selamat.




0 comments:

Catat Ulasan